1986: debütált Genfben a 480-as VOLVO, a fronthajtás mellett tele olyan egyéb újdonsággal, mely még addig személygépkocsiba nem került beszerelésre. A szokásos olajnyomás, turbónyomás, töltés és visszajelző piktogrammok mellett két kis számítógép és egy központi műszeregység (InfoCentre, továbbiakban IC) vezérli a motort  és jelzi vissza annak működésbeli pillanatnyi állapotát, a kapott adatokból átlagokat számol és ezek is lekérdezhetőek stb. A központi számítógépből (továbbiakban CEM) lekérdezhető (katt a műszerre!) az átlagsebesség, a rendelkezésre álló üzemanyag mennyisége, a pillanatnyi fogyasztás, az átlagfogyasztás, a hatótáv, a motorolaj és a hűtőközeg pontos hőfoka, a külső levegő hőmérséklete, mindezt 1986-ban tudta már a 480-as! 
Az esetleges motor- és elektronikus hibákat a CEM tárolja és egy, a motortérben található ledes hibakód kiolvasóval ezek lekérdezhetőek (a letölthető hibakódok listája:   1.   2.   3. ). A motorvezérlésen túl a műszerfalon olyan kényelmi funkciókat biztosít, mint a bekapcsolt ablaktörlő üzemnél hátramenetbe váltáskor automatikusan induló hátsó ablaktörlő, esti-éjszakai leparkoláskor a “Follow me home” funkció (az első fényszórókat 30 mp. késleltetéssel kapcsolja ki).  A központi műszerfal kijelzője sok-sok változatban készült, volt amelyiknél a sebességjelet digitálisan kapta és kis villanymotor mozgatta a mutatót, forgatta a km számlálóját, volt amelyikben a váltóból érkező, klasszikus km spirál működött. Az IC óráját jobboldalt helyezték el, egy kapcsolóval lehetett adatokat lekérdezni, megjeleníteni. A sima szívóváltozatokba hagyományos kétkijelzős óraegység került az IC helyére, ezek az üzemanyagszintet és a hűtőfolyadék hőfokát mutatják.


A CEM vezérli az autó biztonsági és védelmi rendszerét is, ide tartozik az indításgátló, riasztó, mágneskapcsolók vezérelte ajtózárak,  blokkolásgátló (ABS), a kipörgésgátló (TRACS), tempomat, az ütközéskor aktiválódó légzsák és övfeszítő vezérlője. Ezeken kívül ellátja a benzinszivattyú leállítás, EVAP=benzingőzt elszívó rendszer (2), a turbósok plusz vízkörébe iktatott elektromos motorral hajtott kis vízszivattyú(8) vezérlését (amely a turbó hűtését hivatott biztosítani), a hibakódkiolvasó(7), a légkondicionáló vezérlését(4), az automata váltó vezérlését(13), az IC-t(10,11) adatokkal látja el. A motor működését teljes egészében a számítógép felügyeli/vezérli a rendszerbe iktatott szenzorok során keresztül (légtömegmérő, a víz- és olaj hőfokát mérő több szenzor, kopogásjelző, olajnyomás mérő, hűtőventillátor motorjának vezérlője, CO potenciométer, befecskendezők rendszere, lambdaszonda stb.). A CEM több változatban készült, tehát csere esetén csak ugyanolyannal helyettesíthető! A két évtizedestől idősebb elektronikus rendszer legfontosabb darabjai megbízhatóan működnek napjainkban is. A periférikus rendszerek közül – periodikus ellenőrzés híján – az önindító és a generátor általában teljes felújítást igényelnek (Bosch, Valeo). A generátornál a külső bronzkefe kopik el a forgórész csúszógyűrűjeivel együtt. Az önindító szénkeféi, a perselyek, a forgórész kommutátora, a csapágyak csere-érettekké kopnak.



A bevezetett újítások kiszolgálásához a négyesek kábelkorbácsa tekintélyes vastagságú, sok-sok csatolófelülettel. A gyári kábelezés üres csatolóira a gyári extrák utólag gyorsan csatlakoztathatóak, szükségtelenné téve az utólagos házi forrasztgatásokat, így kiküszöbölhető sok későbbi bosszantó hibalehetőség. A két-három helyre szerelt relédobozok, a CEM, a biztosítéktábla és az ezek között futó kábelkötegek kuszasága, bonyolultsága miatt is okozhat gondot az amatőrök számára. Az összes típus elektromos rendszere a rendelkezésre álló szervízkönyvekben azonban még most is elérhető, így könnyen nyomon követhető, javítható egy-egy felmerülő hiba egy hozzáértő autó villamossági szerelő számára:


Előforduló meghibásodások és ezek lehetséges okai:

  • Nem működik a sebességmérő és a km számláló, ok: a meghajtást végző kis fogaskerék fogaiból 2-3 kitört, újjal pótolva működik tovább az óraegység. Lásd részletesen a “Csináld magad” oldalon,  ITT!
  • Az analóg műszerek nem működnek, az ok: a nyák felületén elengedtek a forrasztások, törések vannak, ezek újraforrasztásával életre kelthetők a műszerek. Lásd részletesen ITT!
  • Meghibásodik az ECU, IC, szintén a nyák repedése, a cinezések szakadása a leggyakoribb hibajelenség.
  • Bizonyos áramkörök nem működnek (pl. izzók), hibás relé, kiégett biztosíték, ellenőrzés és csere.

  • Üzemanyagfogyasztás jelentősen emelkedik, ingadozó alapjárat a lambdaszonda vezérlés, illetve szondahiba. Az alapjárati motor, illetve a légtömegmérő hibája is hasonló tüneteket produkálhat.
  • A külső fűthető, motoros visszapillantó tükörtestekben a tükörlapba integrált ellenállás kiég, nem mozog a lap; a tükörlap, illetve a két kis villanymotor cseréjével a hiba orvosolható.
  • Az ülésfűtés betétjében szálszakadás miatt megszűnik a fűtés, ilyenkor érdemes ezt kiiktatni a rendszerből az ülések alatt futó csatlakozók széthúzásával, elkerülendő egy zárlatból eredő elektromos tűzesetet. További hibák és orvosolásuk a VOLVO 480 Club Europe fórum “Electrical system” oldalain!

CEM nyáklapja 480-ashoz
« 2 A 24 »

A honlapon szereplő anyagok, képek a “Volvo Car Corporation”, a Volvotips.com és a magyarországi négyes Volvók tulajdonosainak szellemi tulajdonát képezik!