A négyesek erőátviteli rendszere az Issigonis által zseniálisan kitalált helytakarékos és egyszerű fronthajtás jellemzőit viseli. A bowdenes kuplungrendszer és a tengelykapcsoló utáni sebességváltó manuális, vagy automata lehet. Az utóbbiból két változat került beszerelésre: a ZF (ezt mindhárom típusba szerelték) és a hármasoktól – pontosítva a DAF-tól örökölt – CVT fokozatmentes sebességváltóval szerelt 440-460-asok. A két automata váltót külön olajhűtővel és szivattyúval szerelték. A váltóból érkező nyomaték az épp aktuálisan kapcsolt fokozat fogaskerekén (1) keresztül kerül leadásra a differenciálmű nagy fogaskerekére (2). A differenciálházban (6) található bolygókerekek (3-4) biztosítják a lehajtást a féltengelyek (7) irányába, a hajtott első kerekekhez. A tengelyek szögbeni elhajlása a féltengelycsuklókon és az ezekben található tripodokon (5) keresztül valósul meg.



A manuális váltó szintén a Renault-tól származik, ezt a váltót találjuk az R5, R19, R21,   Clio, Twingo, Kangoo, Megane, Scenic, Laguna típusokban, illetve az S40/V40 és a Carisma korai évjáratai is ezt örökölték. A váltónak van egy visszatérő meghibásodása, egy zéger gyűrű kopás miatt egyre gyakrabban kidobja a sebességet. E tünetnél időben javíttatni kell a váltót, elhanyagolása esetén az elszabaduló fogaskerekek később komoly károkat okozhatnak és a javítás költségeit a trélerezés is tovább fogja növelni. A manuális váltó olaját a szervízkönyv szerint élettartamra töltötték, csak pótolni kell. Ennek ellenére ajánlott 150-200 ezer km futásteljesítmény után megejteni az olajcserét. Erre 3,4 l szükséges, gyári kódja:  3343922-5, fokozata: 80W-90

Automaták: a CVT váltónál a Min. és a Max. jelzés között 0,6 l olaj szükséges. Csere esetén 3,8 l szükséges, olaj gyári kódja: ATF 3344959-6. Olajcsere intervallum 45 ezer km. A ZF váltónál a Min. és a Max. jelzés között 0,3 l olaj szükséges. Csere esetén 3,8 l szükséges, olaj gyári kódja: ATF TN 3344208-8. Olajcsere intervallum 40 ezer km.

A manuális váltó rudazata általában hibamentesen teszi a dolgát, a műanyag perselyek, betétek kopásával a sebességváltó kar holtjátéka megnőhet; ez a perselyek cseréjével orvosolható. Amennyiben már a márkaképviselet nem tud javítókészletet adni, Renault javítókészlet is felhasználható. A féltengely gumiharangjainak állapot-ellenőrzését minden olajcsere alkalmából meg kell ejteni. Szakadás észlelésekor azonnal cseréltetni kell ezeket, így megelőzhető a féltengely csuklók gyors kopása.


Előforduló meghibásodások és ezek lehetséges okai:

  • Ha a tengelykapcsoló kopása miatt a kuplung bowden állítás sem segít, a kuplungpedál egyre keményebb, fent fog és csúszik, eljött a kuplungszerkezet cseréjének az ideje (egyben kell cserélni a kuplungszerkezetet, a tárcsát és a kinyomócsapágyat!). Figyelem, a kuplungtárcsa méretek eltérőek motorváltozatonként!
  • Bizonyos sebességfokozatokból kidobálja a váltókart, a jelenséget egy zégergyűrű kopása okozza; azonnali javítással megmenthető a váltó;
  • A sebességváltó kar holtjátéka megnő, perselycserével javítható;
  • Féltengelyek gumiharangjai repedtek, szakadtak; a kenőzsír kiszóródik, a bejutó víz és por nagyon gyorsan szétkoptatja a tripodok tűgörgőit, a csuklókat;
  • Automata váltóknál az elmaradt olajcsere és utántöltés miatt besülhet a váltó;
  • A manuális váltó szimeringjeinél, a váltókar mechanika bevezetésnél szivárgó olaj, utántöltéssel pótolni kell, ha olajpára mellett olajcseppek is maradnak a betonon, a felkeményedett szimeringeket cserélni kell.
  • A manuális váltó fedelének korróziója miatt kilyukadhat a lemez, ezt olajszivárgás jelzi. A fedelet ideiglenesen tömíteni kell (pl. ragasztással), míg a Renault váltókról beszerezhető ép fedéllel lecseréljük azt.

Manuális sebességváltó a differenciálművel
« 1 A 11 »

A honlapon szereplő anyagok, képek a “Volvo Car Corporation”, a Volvotips.com és a magyarországi négyes Volvók tulajdonosainak szellemi tulajdonát képezik!