A négyesek fékrendszerét az 1986-1995 közötti gyártási időszakban folyamatosan fejlesztették. A gyártási évek során a Volvo beszállítója volt az ATE, Girling, Lucas, Bosch, Valeo stb. A ráncfelvarrás előttiek fékrendszere (1992-ig) már kétkörös, de még van dobfékes változat is. A főfékhenger először szervó nélküli, aztán vákumos rásegítésű és szervós. A turbós változatok első futóművében megjelenik a hűtött féktárcsa, a fékrendszer blokkolásgátló rendszert (ABS) kap, (ebből is két változat van, az első a MARK II-es, ezt követte a korszerűsített MARK IV-es) majd végül 1994-től megjelenik a kipörgésgátló (TRACS) is.

A fékrendszer felépítése a három típusnál azonos. A főfékhenger (4) a fékfolyadéktartállyal (2), a vákumdobbal (3) és az ABS rendszerrel (1, 10, 11) együtt képez egy egységet. A fékvezetékek (13) az első-hátsó féknyergektől a központi egységig vezetnek, ahogy az ABS érzékelők kábelei is. Az első futómű féknyerge (5) és a féltengelyeken lévő ABS gyűrű jelolvasói (7) az érzékelt jelet továbbítják. Ugyanígy épül fel a hátsó futómű is: féknyereg (6) és a féktárcsák belső oldalán lévő ABS gyűrűk (9) az érzékelőkkel (8). Az esetleges hibákat a központi számítógép tárolja és ezeket a motortérben a baloldali rugótoronyra rögzített jelolvasóval (14) lehet kiolvasni. Az ABS rendszer nem üzemszerű működését a műszerfalon külön piktogram felvillanása (12) jelzi. A kipörgésgátló (TRACS) bevezetésével az autó úttartása nagyságrendekkel javult erősen vizes és télies útviszonyok között (havas, jeges útbordák közötti irányváltások, esővízzel telt nyomvonalak).


A kézifék a hátsó kerekekre hat, a fékkar (1) meghúzásával a két kézifékkötél (5) a hátsó két nyereg (7) kézifék mechanikájára hat (6). A fék kioldása a fékkar gombjával (2) lehetséges. Amennyiben csak néhány kattanásnyit fog a fék, túlságosan fel kell húzni a kézifékkart, a fékbetétek kopása miatt utánállítást kell végezni. Ezt az utánállító csavaroknál (4) és a két hátsó féknyeregnél imbuszkulccsal tudjuk elvégezni. Az utánállítással a fékbetéteket mindaddig közelítjük a fék tárcsához, míg az enyhén szorulni nem kezd, de még kézzel jól átfordítható.


Előforduló meghibásodások és ezek lehetséges okai:

  • Ég az ABS piktogram a műszerfalon: a jeladók valamelyike sérült, vagy a kábelezés szakadt el.
  • Féktárcsa vállasodik, ajánlott az egyidejű féktárcsa és fékbetétek csere,
  • Gumifékcső hajlításakor repedés látszik: a műszakin bukóok, tehát csere!
  • A rendszertelen kézifékhasználat miatt a kézifékkötelek, a  hátsó féknyereg kézifék mechanikája megszorulhat; a rendszeres olajozás a kötelek végeinél megelőzheti a kábelek beragadását.
  • Felkeményedő fékpedál: levegős a fékrendszer, fékfolyadékcsere és légtelenítés.
  • Puha, beeső fékpedál: kevés a fékfolyadék, utántöltés és a fogyás okának feltárása (elkopott gumitömítések okozta folyadékszivárgás a kerekeknél könnyen azonosítható)
  • Lüktető fékpedál: túlmelegedett féktárcsa, mely hirtelen visszahűlés után hullámosodott, csere!
  • Fékcső korrózió a hátsóhíd környékén, a benzintartálynál, azon autóknál, amelyek alváza sosem volt átnézve, védve: csak a teljes csőszakasz cseréje új rézcsőre a megnyugtató megoldás. FONTOS! A fékek szerelését, gumi fékcsövek cseréjét, légtelenítést, féktuskó és dugattyúk, tömítések, porvédők cseréjét, beállításokat csak hozzáértő szakember végezze! 


                          

Első és hátsó féknyergek a féktárcsákkal, metszeti ábrázolásban is a főbb alkotórészekkel

 


A honlapon szereplő anyagok, képek a “Volvo Car Corporation” és a magyarországi négyes Volvók tulajdonosainak szellemi tulajdonát képezik!