A négyesek futóművének tervezésekor új szempontok érvényesültek: megjelenik a fronthajtás, korszerű, alacsony, stabil és kanyarokat jól viselő, strapabíró, egyszerű futómű kialakítása volt a mérnökök feladata. Az első futómű korszerű, McPherson rendszerű lett, az alsó lengőkarok méretes gumiszilentjei a motortartó bölcső oldalsó rögzítőpontjaihoz csatlakoznak és rugalmas deformálódásukkal kanyarodáskor hozzájárulnak a menetstabilitás megőrzéséhez. A motor három motortartó bakon keresztül csatlakozik a motortartó bölcsőhöz. A pogácsa alakú gumibakok kioltják, elsimítják a motorjárásából eredő vibrációkat. Szintén a vibráció csillapítását szolgálja a motorvezérlés melletti kis gázteleszkóp, amely egyik végével a motorhoz, másik végével a karosszériához rögzített. A motortartó bölcső két hátsó és két első rugalmas rögzítőponton keresztül kapcsolódik a karosszéria két első hossznyúlványához. A bölcső hátsó gumibakja motortól függően lehet delta,  vagy pogácsa alakú. Ezek elfáradását, szakadását a rendellenes rángások, megereszkedő, rendellenesen álló motor, fémes kopogás is jelzi.


A hátsó futómű merevhidas rendszerű, Panhard-rúddal (5) és két első (1) két hátsó (7) lengőkarral csatlakozik a karosszéria alváznyúlványaihoz. Mindkét futóműnél megtaláljuk a stabilizátor rudat (3), mely a reakciórudakon keresztül csatlakozik a futóműhöz. A fapados 440-460-asokat stabilizátor rúd nélkül szállították, illetve ezeknél általában a két hátsó kereket dobfékek lassították a tárcsák helyett.



A 480-as első futóművének geometriáját a Lotus tervezte: az oldalirányú “g” gyorsulás értéke tekintélyt parancsoló. A hátsó stabilizátorrúd nélkül szerelt példányok futóműve nagyobb sebességnél, kanyarban hajlamos az elpattogásra. Az első futómű lengőkarjai két méretes szilenttel csatlakoznak a motortartó bölcső rögzítőpontjaihoz. Ezek a szilentek rugalmas deformálódásukkal nagy sebességű kanyarodáskor  biztos tapadást adnak az autónak, alulkormányozottság nincs (lásd a lenti, 480-ast bemutató gyári videót 4.44-től). A futómű kialakítása miatt a kocsiszekrény hasmagassága eléggé alacsony, hisz az autó életeleme a jó minőségű országút, autópálya, ahol a nagy sebességnél a minél kisebb légellenállási alaktényező (Cw) elérése volt a cél.  A három típus gyári tuningkészletei (rövidebb, erősebb spirálrugók, speciális lengéscsillapítók, nagyobb, 15-ös gyári könnyűfém felnik peres gumikkal, műanyag kerékjárati ívek és küszöbtoldatok) további milliméterekkel ültették a négyeseket.


Előforduló meghibásodások és ezek lehetséges okai:

  • Rugótörés az első futóműnél (általában a jobb oldali törik a rugótányérnál huszonév után)
  • Klattyogó fémes hang az utastérben: első vagy hátsó reakciórudak kiverődtek, csere!
  • Kanyarodáskor erősödő, morajló hang a kerekek felől: kerékcsapágy csere következik.
  • Bizonytalan, kormánymozdulatokat késve követő, úszó érzet az első futómű felől: elszakadt, vagy erősen repedt, korrodált motortartó bölcső (erre van rögzítve a fogasléces kormánymű!), csak a csere segít.
  • Nagyobb úthibáknál hullámzó karosszéria, erős dübörgő csattogó futóműhangok: elfáradt lengéscsillapítók (párban cserélendők!).
  • Hirtelen gázadásra bemozduló karosszéria, kopogó hang a motortér felől, nyitott motorháztetőnél szemmel láthatóan ferdén álló motor, gázadásra kimozduló motor: szakadt, megfáradt gumibakok.


A honlapon szereplő anyagok, képek a “Volvo Car Corporation”, a Volvotips.com és a magyarországi négyes Volvók tulajdonosainak szellemi tulajdonát képezik!