A 480-440-460-as típusok motorváltozatai: 1.6, 1.71.81.7 turbo1.9 diesel és 2.0.


A Renault bevált motorblokkjait saját fejlesztésű hengerfejjel és vezérléssel szerelték. A gyújtási rendszert a Siemens és a Bosch szállította. A hengerfej nyolcszelepes, felülvezérelt, egy  vezérműtengelyes, fogasszíjas hajtású (a vezérlés csereintervalluma 80 ezer km!). Az üzemanyag adagolása változatos: vagy karburátoron, vagy központi-, ill. hengerenkénti befecskendezéssel jut a dugattyúk égésterébe. A gázolajos turbós Renault eredetű erőforrásnál (D19T) magasnyomású szivattyú állítja elő az üzemi nyomást és a hengerenkénti magasnyomású fuvókákon keresztül jut be a gázolajpermet és a nagynyomású töltőlevegő a dugattyútérbe, majd a felső dugattyúholtpontnál lezajlik az öngyulladás. A turbómotorok feltöltőjének hűtéséről elektromos szivattyúval ellátott saját  hűtőrendszer gondoskodik, amely a motor leállítása után továbbkeringteti a hűtőfolyadékot, így kímélve a felforrósodott feltöltőt. A turbófeltöltő olajozása külön olajkörben valósul meg; ennek hibátlan működése a feltöltő biztonságos működésének előfeltétele. A korai sorozatokat még egy speciális, az üzemanyag befecskendezősort hűtő rendszerrel is ellátták. A motor egyenletes kenéséhez szükséges olajnyomást a fogaskerekes rendszerű olajszivattyú biztosítja. Az olajozási/kenési rendszer ábrája is mutatja, hogy a megfelelő olajjáratokon, furatokon és fuvókákon keresztül a főtengely-dugattyúktól a szelepdekniig biztosított az egyenletes olajnyomás a szakadásmentes olajfilm kialakításához. Az olajcsere intervallum 15 ezer km, de ajánlott 10 ezer km-enként cserélni olajat, olajszűrőt (SAE 10W-40, 15W-40, ACEA A3/B3,  API SL/CF) .


A motortípusok jelölésének német nyelvű magyarázata (forrás: VOLVO szervízkönyv):

Letölthető magyar nyelvű adattábla a motorváltozatok műszaki jellemzőivel!

Letölthető motorváltozatok (VOLVO szervízkönyv, német)

Motorkódok adatai a szervízkönyvekben: B18EB18F és B18FTB18E/F/FTB18 KPD19T, B20F


A B18F és a B18FT jelű motorok parméterei (VOLVO szervízkönyv):


A B18FT, a B18F/E és a B18KP(D) jelű motorok (VOLVO szervízkönyv):


A kétliteres B20F és a B20F(M)* motorblokk mintegy 11 mm-el magasabb a B18-ashoz képest, így növelték a lökettérfogatot (a 83,5 mm-es löket így 93 mm-re nőtt). A kétliteresnél a megnövekedett löket miatt nőtt a hűtéshez, kenéshez szükséges kenőolaj mennyiség is 5,7 l-re, illetve az olajszivattyú fogaskerekeinek, a vízszivattyú lapátjainak számát is megnövelték. A főtengely szíjtárcsája is módosított: nehezebb (1930 gramm, míg a B18-asoké alig 685 g!) lett és gumibetétes; a nagyobb löketből eredő vibrációk tompítását biztosítandó. A motortartó bölcső gumibakjain is módosítottak.

*B20F(M): ez a motorváltozat 1994-ben jelent meg, az eltérés a B20F-hez képest a sűrítési arányban van: 9,5:1-ről 9,8-ra változott; e miatt a 80 kW-os csúcsteljesítményét már 5200-es fordulatszámnál eléri, szemben a sima B20F-fel, amelynél a 81 kW-ot 5500-as fordulatszámnál érte el (Egy 2018. évi holland kisfilm egy LE és nyomatékmérésről egy 2.0 literes 480-ason, igazi meglepetés az eredmény!).   


1,8 literes B18U 103 központi befecskendezéses, katalizátoros motor:

  • 66 kW (89 LE) 6000/min fordulatnál
  • 140 Nm max. forgatónyomaték
  • Furat/löket: 82,7/83,5 mm
  • Összlökettérfogat: 1794 cc
  • Termosztát nyitóhőmérséklete: 92 fok C
  • Gyújtási sorrend: 1-3-4-2
  • Gyújtógyertya Volvo száma: 3 344 473-8

 


1,7 literes turbo B18FT 107 hengerenkénti befecskendezéses, katalizátoros motor:

  • 88 kW (120 LE) 5500/min fordulatnál
  • 175 Nm max. forgatónyomaték
  • Furat/löket: 81/83,5 mm
  • Összlökettérfogat: 1721 cc
  • Termosztát nyitóhőmérséklete: 89 fok C
  • Gyújtási sorrend: 1-3-4-2
  • Gyújtógyertya Volvo száma: 3 344 473-8

 

 


2,0 literes B20F 116 hengerenkénti befecskendezéses, katalizátoros motor:

  • 81 kW (110 LE) 5500/min fordulatnál
  • 165 Nm max. forgatónyomaték
  • Furat/löket: 82,7/93 mm
  • Összlökettérfogat: 1998 cc
  • Termosztát nyitóhőmérséklete: 92 fok C
  • Gyújtási sorrend: 1-3-4-2
  • Gyújtógyertya Volvo száma: 3 344 473-8

 

 


1,9 literes D19T 116 dízel, katalizátoros motor:

 

  • 66 kW (89 LE)
  • 175 Nm max. forgatónyomaték
  • Furat/löket: 80/93 mm
  • Összlökettérfogat: 1870 cc
  • Termosztát nyitóhőmérséklete: 92 fok C
  • Fogyasztása 4,1-5 l/100 km-en 90 km/h-nál!

 

 


A hűtési rendszer a motorváltozatoknál kisebb nagyobb mértékű eltérést mutat, a letölthető szervízkönyvek ábrái, leírásai ezt kimerítően taglalják. A nagy hűtőkör a motor és a hűtő (6) között a termosztáton (10) keresztül kapcsolódik. A nyomásálló tágulási tartály (11) fogadja a hűtőből a forró hűtőközeget és egyben vissza is vezeti azt a hűtőbe. A motorblokkban lévő vízhőmérséklet jeladó (8), a hűtőben lévő vízhőfokot ellenőrző szenzor (5) és a kétfokozatú ventilátormotor (7) vezérlését a központi számítógép (1) hangolja össze (CEM). A kiskörben a fűtőradiátor (12) és a turbósoknál a feltöltő (13) hűtőkörét találjuk, külön elektromos szivattyúval (3) és annak reléjével (2).

Elkerülhetetlen, hogy karbantartás, javítás közben belevegősödik a zárt rendszer (termosztát, vagy gumicsövek, hűtő csere); ilyenkor a légtelenítés alapjáraton elkezdődik, illetve a légtelenítő csavarral (14) kell rásegíteni, majd ha szükséges, a hűtőfolyadékot folyamatosan pótolni kell a tágulási tartály “Max. szintjéig. A tágulási tartály menetes biztonsági szelepet tartalmazó kupakját lecsavarva lehet utántölteni a hűtőfolyadékot. Hegymenet, autópályázás után közvetlen égésveszély miatt TILOS a tartály kupakját lecsavarni!

A 400-asok motorváltozatai
« 1 A 15 »

A honlapon szereplő anyagok, képek a “Volvo Car Corporation” és a magyarországi négyes Volvók tulajdonosainak szellemi tulajdonát képezik!