A négyesek tervezésekor az innovatív GALAXY projekt keretében egy teljesen új koncepció követése volt a cél, a fronthajtásra való áttérés és az ehhez szükséges, átlagostól biztonságosabb karosszéria megalkotása. Az alvázrész, az önhordó karosszéria elől-hátul és oldalt erősített, merevebb acélból készült, gyengített szakaszokkal, kialakítva a tervezett gyűrődőzónákat, amellyel az utascella védelmét biztosították. A csomagtértető, motorháztető és az autó teteje is erősített, borulásos, oldal-, frontális ütközések, ráfutásos baleset esetén védelmet biztosítva a bent ülőknek: az összecsukló kormányoszlop, a légzsák, az övfeszítők, az SRS rendszer, az acélrudakkal erősített ajtók együttesen túlélőcellát képeznek (ezekről bővebben a “Biztonság” oldalunkon!).

A három típusból először a 480-as debütált 1986-ban. Jelentős volt a karosszériájában a galvanizált fém- és a különböző műanyagokból készített karosszéria-elemek aránya, ezzel a kitettebb részek hosszútávú védelmét biztosították és egyben jelentős tömegcsökkentést értek el.


A karosszériák szervízkönyvei letölthető formátumban:

  • 460-as önhordó karosszéria (pdf)
  • 440-es önhordó karosszéria (pdf)
  • 480-as önhordó karosszéria (pdf)

A négyesek kasztnijának állapota értelemszerűen felhasználófüggő (is). Van aki garázsban, van aki csillaggarázsban tartja autóját, van aki télen lemossa a havas sós trutyit egy egy hosszabb út után, kezeli a kavicsfelverődéseket, kezdődő rozsdafoltokat eltünteti, mások csak beülnek és kiszállnak autóikból. Náluk ez aztán meg is látszik. Az éveken keresztül szabad ég alatt parkoló autók fényezését, belterét, gumi és műanyagalkatrészeit az UV fény, a napsugárzás, a por, a szmog, a fagy gyorsítottan öregíti, pusztítja. Látni lehet phase I-es, teljesen rozsdamentes autókat vs. 1996-os utolsó évjáratú rozsdaboglya dizliket; de azért a most már huszonpár éves autók kritikus pontjain mindenütt megindult a rozsdásodás, svédaczél mítosz és foszfátfürdő ide, vagy oda. A laikus számára is szembetűnő rozsdásodási gócok: az ajtók alsó éle a ráhajlításoknál, a hátsó kerékjárati ívek, hátsó kerékdobok, a küszöbök, az emelőpontok környéke (lásd a lenti fotókat!).


Javítás előtti, megbontott 460-as karosszéria:

     

   

(Jobb és baloldali kerékjárati ívek és küszöbök, jobb első kerékjárati dob a rozsdás alsó sarokrésszel)

Az ajtók alatti küszöbök lassú megsemmisülése nagyon sokáig rejtetten marad a műanyag védőborítások miatt. Ezek a műanyagok hasznosak, de ha elmarad ezek rendszeres, erős vízsugaras tisztítása kívül-belül, egyből megágyaztunk a rozsdásodásnak. A nedves, soha ki nem száradó sár erős dunsztban tartja a lemezeket, amelyek egy kisebb sérülés, festéklehámlás után előbb utóbb megadják magukat. Kevésbé látványos, de nagyobb – közlekedésbiztonságot veszélyeztető – problémát okozhat az alváznyúlványok, kereszttartók és a motortartó bölcső lassú rozsdásodása (végül a hátsó két nyúlvány törése, lásd a jobb és a bal törött nyúlvány fotóit). Sok esetben az emelőtartó körüli lemezek is korrodálnak, ez egy defekt, vagy a téligumik felszerelésekor derül ki: ilyenkor az emelő szakszerű használata közben az autó felemelésekor az emelőtartó egyszerűen beroskad.


Mindezek a gyár által előírt rendszeres ellenőrzéssel, ismételt alváz- és üregvédelemmel megelőzhetőek! Kétévente érdemes az első és hátsó kerékjáratok üregeit ellenőrizni és ha szükséges, az alvázvédő réteget felújítani  (frissen alvázvédőzött első és hátsó kerékjáratok a 480-asnál). Sajna ezek az ellenőrzések a garanciaidő lejártával, tulajdonosváltáskor jellemzően elmaradnak; aki meg szeretné tartani az autóját és természetesen továbbra is biztonságosan szeretne autózni, egy megbízható lakatosműhely felkeresése lehet a megnyugtató megoldás. A nagyobb alkatrész utángyártók még mindig tartanak a kínálatukban karosszéria-elemeket: kapható kerékjárat javítóív, küszöbök, első sárvédők, de korróziómentes sárvédőket találni bontókban is. Kényesebb téma a 480-as, ehhez csak a neten rendelhető svéd beszállítótól hátsó sárvédő javítóív (erre is van azért olcsóbb és gyári(!) megoldás: a JH ív helyére a 440-460-asok BE sárvédő kerékjárati íve passzol, a BH-hoz értelemszerűen a JE, megfelelő igazítás és szabászat után). Aki nem javítóívet, hanem  a teljes, tetőig nyúló hátsó sárvédőt szeretne, néhány márkakereskedés raktárában még találhat aranyáron. A másik kényes pont a hátsó fém lökhárító, amelyet egy évtized alatt szó szerint szétmállaszt a rozsda. Ebből ép bontottat csak hosszú utánjárással találni, nagy ritkán külhoni márkaképviseletek elfekvő készleteiben új gyári is fellelhető.

A törött és utólagosan javított karosszériák szakszerűtlen javítás esetén hajlamosabbak az agresszív rozsdásodásra. A rejtett rozsdagócok a hátsó fém lökhárítómag, a hátsó futómű feletti alváz, a hátsó híd Panhard rúdja felső bekötési pontjának eleme, a teleszkóp tornyok belső-felső üregei, a csomagtartó gumikédere alatti fémperem, a szélvédők gumikéderei és a ragasztott szélvédő körüli részek rozsdázhatnak, ezek sokáig rejtetten maradnak és sokszor átlyukasztják a tetőt, utat nyitva az esővíznek.


Javított 460-as karosszéria (hegesztés, lakatolás után, fényezés előtt) :

  


Javított 460-as karosszéria (hegesztés, lakatolás és fényezés után) :

    

    

Fontos, hogy a szakszerű javítás, alvázvédelem és külső fényezés, belső üregek viaszolása után a küszöbökre visszakerüljenek az eredeti, ép műanyagvédőt rögzítő sín csavarjainak rögzítő betétjei, patentjai, mivel csak ezek zárják tökéletesen a kialakított négyzet alakú nyílásokat.

     


Javított 460-as karosszéria (hegesztés, lakatolás, fényezés és összeszerelés után) :

     

    

    

    


Karosszéria szín: a leggyakoribb gyári szín a négyeseknél a kék, fehér, piros és az ezüstmetál volt. A 480-asok esetében már sokkal nagyobb volt a színválaszték. Az európai 480-asok portálanyagából merítve a következő színek (kóddal) kerültek a karosszériákra 1986-1995 között:

  (Forrás: https://www.volvo-480-europe.org)

A színkínálat az évek során folyamatosan bővült, a gyári prospektusokban szereplő színek (480-as színkódok 1990-ből és 440-460-as 1994-ből):


 


A honlapon szereplő anyagok, képek a “Volvo Car Corporation” és a magyarországi négyes Volvók tulajdonosainak szellemi tulajdonát képezik!