Ha manapság valaki kis hazánkban négyes Volvót vásárol, annak két oka lehet. Az első, hogy nagyon olcsón, még műszakival rendelkező járművet kereső vásárlónak beugrik a “Volvo=biztonság“, amikor a hahun rátalál az egytucatnyi, erősen nyomott áron hirdetett négyesre és rácsap az első, kevésbé roncs kinézetűre. A másik ok a márka- és típusőrült esete.  Ő az, aki, ha fene fenét eszik is, akar egyet és ha egy mód van rá, jobb állapotút keres. Jelen oldal remélhetőleg mindkét vásárlói kategória számára segítséget tud nyújtani. A teljes négyes portál áttanulmányozása az igazi segítség, de aki gyorsan akar fontos típusinfókhoz jutni, annak jó kiindulási alap lesz a lenti lista.


Hol kezdjük a keresést? Ha már megvan a pontos típus, amit keresünk, irány a net. A belföldi és a külföldi használtautót hirdető oldalak adnak egy támpontot az ár-felszereltség-állapot háromszögben. Javasolt belföldi oldalak a hahu, a jófogás, az fb. Minden kiválasztott példányt meg kell élőben tekinteni, kipróbálni és amennyiben lehetséges, egy független szervízben állapotfelmérést végeztetni. Sok esetben a magánszemélytől vásárlás a javasolt, ehhez türelem és sok szabadidő is kell, mert bizony sok esetben hosszú utazás után derül csak ki, hogy a fotón még jól mutató példány nem az igazi. Kifejezetten megkímélt, pár tízezer km-t futott példányok is fellelhetők külföldi használtautós portálokon, igaz ezek többezer euróba kerülnek.


Ellenőrizendők:

Karosszéria: a fellelhető példányok gyártási éve 1986-1995 közötti, tehát a youngtimer korosztályról van szó! A rozsda már jelen van a kasztnin, tipikus gócpontok: hátsó kerékjárati ív, kerékdob oldala a padlónál, küszöbök, első emelőpontok, motortartó bölcső hátsó része, ajtók alja. A 480-asnál porrá rozsdázik a hátsó fémlökös, pótlása szinte lehetetlen. Ha már átesett az autó egy szakszerű javításon, hosszú évekig nem lesz gondunk. A tákolt, üvegszállal, kartonnal javított, vastagon kittelteket messze kerülni kell! Az alvázvédelem sokáig véd, de a hátsó rész, a futómű, féknyergek elhanyagolt állapotú autón vastag rozsdaréteget hordoznak. A kipufogórendszer is átnézendő, a leömlő ne legyen lyukas, a katalizátor legyen meg, a gumirögzítők úgyszintén. A hátsó lámpák szigetelése elöregedik, utat adva a víznek, ezt a nyirkos csomagtérfedő szőnyeg jelzi. Ha a padlószőnyeg elől a gumik alatt nedves és ragacsos, az a radiátor csővezetékében az O gyűrű megfáradását jelzi.


Futómű, fékek, motor-váltó, elektronika: a próbaút során kopogás, ütés, klattyogás a szilentek, kormányösszekötők, talpasok és stabilizátor pálcák rossz állapotát jelzi. A lengéscsillapítókon nem lehet olajfolt, a kormánymű is legyen száraz. A fékbetétek erősen kopottak, ha lent fog a fék, illetve ha lüktető pedálvisszajelzés van fékezéskor, a féktárcsák hullámosak, cserére érettek. A meghajlított gumifékcsövek felületén nem lehet törés. A hátsó féknyergek mechanikája odafigyelést igényel, hajlamosak a szorulásra. Ez a kézifék működésképtelenségét okozhatja. A fékrendszerek, a féktárcsák és betétek műszaki adatai letölthetők pdf-ben! A féltengelyek külső és belső gumiharangjai nem lehetnek szakadtak. Ha erős olajfolyás jelei vannak a motor alján és az alvázon, a főtengelyszimeringek cserére érettek, de az olajszivattyú és a karter tömítése is engedheti az olajat. A motor felső része nem szokott olajos lenni, ha mégis, az a szelepfedél tömítés elöregedését jelzi, de ritkán a kormányszervó szivattyúja is szórhatja az olajat. A hűtőrendszer tömítetlenségére utalhat a túlnyomásos tartályból hiányzó hűtőfolyadék, annak alacsony szintje, illetve fehér foltok (megszáradt etilén glikol) a gumicsöveken, motortérben.


A motor könnyen kell induljon, a dízel is! Az alapjárat ingadozás a típus jellegzetessége, de gyors ingadozás, lefulladás komolyabb hibára utal (lambda szonda hiba, gyújtás, központi számítógép).  A hibakód kiolvasója a motortérben található, érdemes használni! A légtömegmérő és az azt tartalmazó vastag flexibilis gumicső ne legyen szakadt, ragasztott. Ugyanez igaz a turbós példányok töltőlevegő rendszerére. A sebességváltó rudazat perselyei kiszáradnak, kikopnak, de a Renault rokonság miatt ezek a perselyek olcsón pótolhatók. Kisebb olajszivárgás előfordulhat a váltó mechanizmusánál, a lényeg, hogy minden fokozat jól kapcsolható legyen! A próba során nem éghet az ABS lámpa a műszerfalon (hiba!). Amennyiben nem működik a km számláló, sebességmérő óra, az egy kis fogaskerék  fogainak letörését jelzi, a VDO gyártmányú műszeregységek típushibája. Ezen kívül a műszeregység nyáklapján is elengedhetnek forrasztások, ezek bizonyos funkciók kijelzésének elmaradását okozzák. A légkondis példányoknál működés közben emelt az alapjárat (850 f/min), folyamatosan üzemel a kétfokozatú hűtőmotor. A generátort és az önindítót érdemes ellenőriztetni egy autó villamossági szerelővel, Csapágyak, bronzkefék, kollektorok elkopnak és ezek miatt töltés nélkül marad az autó. Menet közbeni megtorpanás, gázadáskor jelentkező rángatás a gyújtáskábelek és pipák elöregedésére utal (szökik a szikra); egy új gyújtókábelszett és gyertyacsere orvosolja a hibát.


Alkatrész ellátottság: fogyó, kopó alkatrészekből kapni gyárit, utángyártottat és bontottat. Az első és az utolsó a javasolt, az utángyártott alkatrészek minősége erősen kifogásolható. Ami már tartós hiánycikk a márkaképviseletnél, az meglesz a négyes Volvo portál szakértőinél, tulajainál. A frissen vásárolt használt autónál az átíratás, vagyonszerzési illeték, biztosítás, kötelezően kicserélendők miatt (olaj, szűrők, fékbetét, tárcsák, vezérlés elemei) 200-250 ezer forint biztos kiadásra számíthat az újdonsült tulaj, tehát ezt figyelembe véve érdemes tervezni a vásárlás előtt!


Autóvásárlás adminisztrációs teendői: A vásárló mielőtt leül az eladóval és egy letölthető adásvételi szerződést kitölt, vegye igénybe a Járműszolgáltatási Platform (JSZP) és a Totálkár szolgáltatásait. Itt az autó rendszáma, vagy alvázszámának megadása után az autó előéletéről, futásteljesítményéről kapunk hasznos információkat, így az esetleges óratekerések, karosszériát érintő nagyobb kártörténetek azonnal kiderülnek.

Az adásvételi szerződés kitöltése után mindkét fél ellenőrizze a személyes adatok, címek és az adásvétel tárgyát képező jármű alváz- és motorszámainak helyességét. Fontos, hogy szerepeljen a futott km, az adásvétel dátuma, óra perc pontossággal. Az eladó át kell adja az autó kulcsait (min. 2 db, esetleg szervízkulcs, szervízkönyv, ha van!), a forgalmi engedélyt és a törzskönyvet. Az autó kötelező kellékeinek meglétét is ellenőrizni kell (szerszámkészlet, emelő, kerékkulcs, elakadásjelző háromszög, egészségügyi doboz).

Vevő kötelességei: a kötelező felelősségbiztosítás megkötése a legelső lépés. Ezután az adásvételivel és az autó papírjaival irány egy eredetvizsgáló állomás, ahol a sikeres vizsga után kapunk egy hatósági igazolást. Ezután mehetünk egy kormányablakhoz, ahol személyi igazolvány, lakcímkártya, eredeti adásvételi, forgalmi, törzskönyv, biztosítás és eredetvizsgálati igazolás és némi készpénz/utalás után (vagyonszerzési illeték, törzskönyv és forgalmi illetéke) megkapjuk a nevünkre kiállított új forgalmit, törzskönyvet (ezt jó egy hét múlva postázzák). Fentiek elvégzésére 15 napot biztosít a törvény.

Mi a teendő autó eladása esetén? (Totalcar)

Eladó kötelességei a meglévő biztosítás felmondása egy adásvételi másolat leadásával a biztosítójánál, illetve egy eredeti adásvételi leadása a kormányablaknál; ezzel kezdeményezzük a tulajdonviszony megszüntetésének elindítását. Az adott eladási évben a súlyadót még az eladó fizeti! Fentiekre 8 munkanap áll rendelkezésünkre.


  • Pisti autóvásárlási tanácsait is érdemes megtekinteni: