Ha manapság valaki kis hazánkban négyes Volvót vásárol, annak két oka lehet. Az első, hogy nagyon olcsón, még műszakival rendelkező járművet kereső vásárlónak beugrik a “Volvo=biztonság“, amikor a hahun rátalál az egytucatnyi, erősen nyomott áron hirdetett négyesre és rácsap az első, kevésbé roncs kinézetűre. A másik ok a márka- és típusőrült esete.  Ő az, aki, ha fene fenét eszik is, akar egyet és ha egy mód van rá, jobb állapotút keres. Jelen oldal remélhetőleg mindkét vásárlói kategória számára segítséget tud nyújtani. A teljes négyes portál áttanulmányozása az igazi segítség, de aki gyorsan akar fontos típusinfókhoz jutni, annak jó kiindulási alap lesz a lenti lista.


Hol kezdjük a keresést? Ha már megvan a pontos típus, amit keresünk, irány a net. A belföldi és a külföldi használtautót hirdető oldalak adnak egy támpontot az ár-felszereltség-állapot háromszögben. Javasolt belföldi oldalak a hahu, a jófogás, az fb. Minden kiválasztott példányt meg kell élőben tekinteni, kipróbálni és amennyiben lehetséges, egy független szervízben állapotfelmérést végeztetni. Sok esetben a magánszemélytől vásárlás a javasolt, ehhez türelem és sok szabadidő is kell, mert bizony sok esetben hosszú utazás után derül csak ki, hogy a fotón még jól mutató példány egy romhalmaz. Kifejezetten megkímélt, pár tízezer km-t futott példányok is fellelhetők, igaz ezek többezer euróba kerülnek (autoscout, ebay stb.).

 

 

 


Ellenőrizendők:

Karosszéria: a fellelhető példányok gyártási éve 1986-1995 közötti, tehát a youngtimer korosztályról van szó! A rozsda már jelen van a kasztnin, tipikus gócpontok: hátsó kerékjárati ív, kerékdob oldala a padlónál, küszöbök, első emelőpontok, motortartó bölcső hátsó része, ajtók alja. A 480-asnál porrá rozsdázik a hátsó fémlökös, pótlása szinte lehetetlen. Ha már átesett az autó egy szakszerű javításon, hosszú évekig nem lesz gondunk. A tákolt, üvegszállal, kartonnal javított, egyéb vastagon kittelt szörnyeket messze kerülni kell! Az alvázvédelem sokáig véd, de a hátsó rész, a futómű, féknyergek elhanyagolt állapotú autón vastag rozsdaréteget hordoznak. A kipufogórendszer is átnézendő, a leömlő ne legyen lyukas, a katalizátor legyen meg, a gumirögzítők úgyszintén. A hátsó lámpák szigetelése elöregedik, utat adva a víznek, ezt a nyirkos csomagtérfedő szőnyeg jelzi. Ha a padlószőnyeg elől a gumik alatt nedves és ragacsos, az a radiátor csővezetékében az O gyűrű megfáradását jelzi.


Futómű, fékek, motor-váltó, elektronika: a próbaút során kopogás, ütés, klattyogás a szilentek, kormányösszekötők, talpasok és stabilizátor pálcák rossz állapotát jelzi. A lengéscsillapítókon nem lehet olajfolt, a kormánymű is legyen száraz. A fékbetétek erősen kopottak, ha lent fog a fék, illetve ha lüktető pedálvisszajelzés van fékezéskor, a féktárcsák hullámosak, cserére érettek. A meghajlított gumifékcsövek felületén nem lehet törés. A hátsó féknyergek mechanikája odafigyelést igényel, hajlamos a szorulásra. Ez a kézifék működésképtelenségét okozhatja. A fékrendszerek, a féktárcsák és betétek műszaki adatai letölthetők pdf-ben! A féltengelyek külső és belső gumiharangjai nem lehetnek szakadtak. Ha erős olajfolyás jelei vannak a motor alján és az alvázon, a főtengelyszimeringek cserére érettek, de az olajszivattyú és a karter tömítése is engedheti az olajat. A motor felső része nem szokott olajos lenni, ha mégis, az a szelepfedél tömítés elöregedését jelzi, de ritkán a kormányszervó szivattyúja is szórhatja az olajat. A hűtőrendszer tömítetlenségére utalhat a túlnyomásos tartályból hiányzó hűtőfolyadék, annak alacsony szintje, illetve fehér foltok (megszáradt etilén glikol) a gumicsöveken, motortérben.

A motor könnyen kell induljon, a dízel is! Az alapjárat ingadozás a típus jellegzetessége, de gyors ingadozás, lefulladás komoly hibára utal (lambda szonda hiba, gyújtás, központi számítógép).  A hibakód kiolvasója a motortérben található, érdemes használni! A légtömegmérő és az azt tartalmazó vastag flexibilis gumicső ne legyen szakadt, ragasztott. Ugyanez igaz a turbós példányok töltőlevegő rendszerére. A sebességváltó rudazat perselyei kiszáradnak, kikopnak, de a Renault rokonság miatt ezek a perselyek könnyen olcsón pótolhatók. Kisebb olajszivárgás előfordulhat a váltó mechanizmusánál, a lényeg, hogy minden fokozat jól kapcsolható legyen, ezt ellenőrizzük! A próba során nem éghet az ABS lámpa a műszerfalon (hiba!). Amennyiben nem működik a km számláló, sebességmérő óra, az egy kis fogaskerék  fogainak letörését jelzi, a VDO gyártmányú műszeregységek típushibája. Ezen kívül a műszeregység nyáklapján is elengedhetnek forrasztások, ezek bizonyos funkciók kijelzésének elmaradását okozzák. A légkondis példányoknál működés közben emelt az alapjárat (800-850 f/min), folyamatosan üzemel a kétfokozatú hűtőmotor. A generátort és az önindítót érdemes ellenőriztetni egy autó villamossági szerelővel, Csapágyak, bronzkefék, kollektorok elkopnak és ezen apró hibák miatt töltés nélkül maradhat az autó. Menet közbeni megtorpanás, gázadáskor jelentkező rángatás a gyújtáskábelek és pipák elöregedésére utal (szökik a szikra); egy új gyújtókábelszett és gyertyacsere orvosolja a hibát.


Alkatrész ellátottság: fogyó, kopó alkatrészekből kapni gyárit, utángyártottat és bontottat. Az első és az utolsó a javasolt, az utángyártott alkatrészek minősége erősen kifogásolható. Ami már tartós hiánycikk a márkaképviseletnél, az meglesz a négyes Volvo portál szakértőinél, tulajainál. A frissen vásárolt használt autónál az átíratás, vagyonszerzési illeték, biztosítás, kötelezően kicserélendők miatt (olaj, szűrők, fékbetét, tárcsák, vezérlés elemei) 200-250 ezer forint biztos kiadásra számíthat a biztonságra érzékeny tulaj, tehát ezt figyelembe véve érdemes tervezni a vásárlás előtt!