Assar Gabrielsson és Gustav Larsson 1924-ben alapították  autógyártó cégüket Göteborgban. A név, a latin “Volvere” (gördülni) szóból jött, pontos jelentése “gördülök”. A  nevet az SKF csapágy gyár még 1911-ben levédte, de csak rövid ideig használta. A két cégalapító megvette a Volvo AB nevet, a hozzá tartozó telekkel, gyárral és itt indult be a gyártás 1927-ben. A VOLVO történelem=a vezető és utasok védelmének, biztonságának maximális biztosítása (a hárompontos biztonsági öv szabadalma és bevezetése 1959-ben, a VOLVO PV 544-nél; csak ez az eszközük napjainkig egymillió(!) ember életét mentette meg!). A négyesek három típusának motorváltozatai: 1.6, 1.7, 1.8, 1.7 turbo, 1.9 diesel és 2.0. Ezek Renault blokkokra épített, saját fejlesztésű vezérléssel és elektronikával szerelt motorok. A turbóváltozatok felejthetetlen vezetési élményt nyújtó, igazi kis méregzsákok.  A kétliteres  limuzin kényelmes utasterével hosszútávra szánt utazóautónak készült. A rövidebb 440-est a városi közlekedés ideális autójának álmodták a tervezői, praktikus ötödik ajtajával eléggé tágas egy család részére. Az 1985 óta legyártott 699 458 darab négyes VOLVO állományból még mindig látni Európa útjain, noha a legutolsó is huszonéves már. A három típus megszületésének, tervezési folyamatának dokumentált története a Volvotips.com oldalon követhető. Folyamatos, gondos karbantartással még sokáig megőrizhetők, napi szinten használhatók ezek a szerethető és kényelmes autók. Melyek a karbantartásnál a nagyobb odafigyelést kívánó pontok?

KAROSSZÉRIA: 15 év után megjelenik a rozsda a hátsó kerékjárati íveken, küszöbökön. Ívcsere után érdemes az ívekre és a hátsó ajtók sarkaira tervezett gyári védőfóliákat pótolni (a fóliák letölthető vektoros mintái .cdr ITT!). A hátsó lámpatestek tömítőanyaga rideggé válva utat ad az esővíznek; a paszta cseréjével a gond orvosolható. Figyelmet érdemel a motortérben a szélvédőtörlő motor és a ventillátor nyílás melletti két gumi vízlevezető cső. Ezeket rendszeresen a pollenszűrő cserekor ellenőrizni és tisztítani kell. Ezt elhanyagolva a vízlevezető csövek levél és egyéb hulladékkal feltelnek, pangó víz gyűlik a tűzfal és a motortér közti részben. Az utastér műanyag patentjaira oda kell figyelni, a törötteket pótolni kell, így megelőzhető a zörgés-nyiszogás az utastérben. A három típus karosszériáját külön oldal mutatja be!

  • MOTOR: elnyűhetetlen, jellemző tünet lehet az alapjárat ingadozás a ráncfelvarrás előtti sorozatoknál (alapjárati motor, a légtömegmérő elkoszolódása, gyújtógyertyák, gyújtáskábelek, gyújtáselosztó, rotor). A motor- és váltó olajfolyása az első sorozatnál jelentkezett 1991-ig, a később ezt már orvosolták. A szintén Renault eredetű tartós és nyomatékos turbódízel 1994-től jelent meg. A korabeli hirdetés szerint egy tankolással 1 463 km megtételére volt képes. A két évtizedes kor, a sózott utak kikezdhetik a motortartó bölcsőt, a terhelés alatt legtöbbször a bölcsőív már eleve korrodálódott hátsó része repedhet a fogasléces kormánymű mögött. Ezt a kormányzás bizonytalanná válása is jelzi, megoldás csak az azonnali csere.
  • FUTÓMŰ, KORMÁNYMŰ: a hátsó lengéscsillapítók 10 év után megfáradhatnak, az elsőhátsó futóművek stabpálcái/reakciórúdjai kiverődnek. Anyagfáradás és a nagyobb terhelés miatt előfordulhat a jobboldali első futómű spirálrugó törése. A kormánymű olajszivárgása annak kopottságát jelzi; felújítható, cserélhető száraz, bontott darabra. A szervóolaj szintjét, tisztaságát ellenőrizni kell, ha szükséges, után kell tölteni automata váltóolajjal (ATF).
  • FÉKRENDSZER: a féktárcsák vállasodásakor ajánlott a tárcsa, valamint a fékbetétek, gumifékcsövek cseréje. A nem rendszeres kézifékhasználat, a mechanika időszakos olajzásának elmaradása miatt a kézifékkötelek és a hátsó féknyereg megszorulhat.
  • A gyári kipufogórendszer sokáig bírja, a városi használatban lévő autóknál hamarabb korrodál a rendszer. Lambdaszonda hiba ritka, általában fizikai behatás, sérülés után jelentkezik (gyengébb teljesítmény, növekvő fogyasztás utal a szondahibára). A 480-as hátsó kipufogódobja webboltokban rendelhető.
  • Az elektromos rendszer kritikus darabjai a sokat futott példányoknál  a generátor-önindító (Bosch, Valeo), ezért ezeknél érdemes megelőző jellegű felújítást végeztetni. A generátornál a külső bronzkefe kopik el a forgórész csúszógyűrűjeivel együtt. Az önindító szénkeféi, a perselyek, a forgórész kommutátora, a csapágyak 200 ezer km feletti futásteljesítmény után értelemszerűen csere-érettekké kopnak. A sebességmérő műszeregység műanyag fogaskerekének fogtörése típushiba; neten rendelhető, vagy utángyártott réz fogaskerékkel helyettesíthető.  Az egyéb, műszerfalpanelt és IC-t érintő hibák javításáról leírás a Fórumon! A szakszerűtlen szerelés és bontás a műszerfalon rengeteg nem várt meglepetést és újabb hibalehetőségeket is okozhat, ezért lehetőleg csak szakember végezze ennek a javítását!
  • Szervízintervallum: a gyár az olajcsere intervallumot 1994-től tízezer km-ről 15 ezerre emelte. A józanság és a 4xx-es Haynes könyv is a gyakoribb olaj- és szűrőcserét ajánlja. Dízelnél és a városi forgalomban használtaknál a gyakoribb olaj- és szűrők cseréje tudja biztosítani a motor hosszú élettartamát. A manuális váltó olajat, a szervóolajat is érdemes lecserélni 150-200 ezer km után.


A négyesek azonosítólapjának megfejtése (VIN kód)


A honlapon szereplő anyagok, képek a “Volvo Car Corporation”, a Volvotips.com és a magyarországi négyes Volvók tulajdonosainak szellemi tulajdonát képezik!

Weblap készítés