A VOLVO 480-as 1985-ben debütált és 1995 őszéig gyártották. A karosszéria formája hosszas kísérletezgetések után alakult ki. Híres elődjének, a P 1800-asnak az egybeüveg hátsó ajtaját (amit aztán a C 30-as is megkapott) és a kétajtós, de kényelmes négyüléses utasteret rejtő “shooting brake” karosszériaformáját örökli. Végleges formáját – a Bertone stúdió tervét elvetve – Rob Koch vezetésével egy svéd-holland tervezőcsapat rajzolta meg. “Minden, minden ami a szuperdivatos C30-ban jó formai ötletnek tűnik, innen jön” (Totalcar). A legyártott autók száma nem érte el a százezret sem, összesen 76 375 autó került ki a hollandiai Born gyártósoráról. Az addig, a Volvókról élő kép, az “amerikai háziasszonyok biztonságos, nagy, szürke, már már unalmas dobozainak” imázsát törte meg a nagy energiaválság után. Ahová eredetileg indították, az Egyesült Államokba, végül mégsem jutott el a típus; kivéve azt az egy szem bemutatóautót, amit egy Volvo kereskedés vitt ki.  A VOLVO első fronthajtású autója volt. Korát meghaladó merész formatervével (masszív első-hátsó lökhárítók, feltűnő bukólámpás orrész, ék alakú kasztni a jellegzetes hátsó vállrésszel, ami átvezet a jól eltalált kortalan hátsórészhez  a két csíklámpatesttel és a teljesüveg ajtóval),  egyedi jelenség volt és még most is az. A népek megfordulnak utána az utcán, rengeteg rajongója van a 480-asnak. Motorváltozatai az 1.7-es injektoros, 1.7-es turbó, 1.8-as és a 2.0 literes szívó. A mutatós kabrió sorozatgyártásba sosem került, olyan 4-5 prototípus létezik még. A phase I-es sorozatnál a széles, fél Európát érintő beszállítói kör miatt mindenféle apró cseprő, főleg elektromos eredetű kisebb hibák, minőségproblémák jelentkeztek, ezeket 1990-re orvosolták. Elsőként alkalmaztak központi számítógépet (CEM), amely a motorvezérlésen túl a műszerfalon olyan infókat adott ki (mindezt 1985-ben!), mint a pillanatnyi- és az átlagfogyasztás, a megtehető távolság, a motorolaj- és a hűtőfolyadék pillanatnyi hőfoka, külső hőmérséklet. Ezek mellett olyan kényelmi funkciókat biztosít, mint a bekapcsolt ablaktörlő üzemnél hátramenetbe váltáskor automatikusan induló hátsó ablaktörlő; leparkoláskor sötétben a “Follow me home” funkció, amely az első fényszórókat 30 mp. késleltetéssel kapcsolja ki. Napjainkban egyre kevesebb magyarországi 480-as fut az utakon, tulajdonosai fanatikusan ragaszkodnak a megszerzett példányaikhoz. A youngtimer korba lépő, jó állapotú példányok néhány év múlva már komoly összegeket fognak érni tulajdonosaik számára, mivel a magyar használtautó piacról gyakorlatilag eltűnőfélben a típus. Az Országos Volvo Találkozók (OVT) egyik fénypontja az az egytucat 480-as, amelyeket ilyenkor  együtt látni. Meggyőző és élvezetes a 480-as vezetése, ez nem véletlen, hisz az első futómű hangolását a Lotus végezte. A hátsó futómű is – amely egy átlagos, Panhard rudas merevhidas konstrukció – jól szolgál. Nagy sebességnél, keresztirányú útbordáknál pattoghat csak el a hátsó futómű, viszont ilyenkor a stabilizátorrúd a reakciórudakkal feszesen tartja a futóművet. Az 1985-ös gyártás beindítása után két akkori turbós konkurenssel (Honda Prelude 2.0, VW Golf GTI) közösen tesztelték az autó vezethetőségét, fogyasztását és futóművét, íme a tesztfilm! A gyári könnyűfém felnik egész sorozatát tervezték és gyártották a 480-asokhoz, évjáratfüggő a legtöbb, ahogy a karosszériák színkódjai is. A holland 480-as klub portálja jó áttekintést ad a felniméretekről és gumiméretekről. A turbós és a kétliteres változatoknál megjelentek a hűtött első féktárcsák, az utolsó évjáratokhoz már alap volt az ABS és a TRACS. Korának töréstesztjein előkelő helyen végzett, annak ellenére, hogy egy könnyű autóról beszélünk (1 035 kg), sok, műanyagból készített karosszériaelemmel.

Országos Volvo Találkozó, 2008, Budaörs, IKEA parkoló


 VOLVO 480-as klubok Európában

 

 

 

 

 


 

Mathias 480-asa gyorsulási versenyeken 🙂


A honlapon szereplő anyagok, képek a “Volvo Car Corporation”, a Volvotips.com és a magyarországi négyes Volvók tulajdonosainak szellemi tulajdonát képezik!


Weblap készítés